zaterdag 31 maart 2012

Toepassingskaart 3 - Groepsplannen en individuele handelingsplannen

Op mijn stageschool wordt gebruik gemaakt van groepsplannen en individuele handelingsplannen. Op het eerste gezicht lijken beide plannen veel op elkaar, omdat er een zelfde soort layout gebruikt wordt. Bij beter kijken valt meteen op dat op het groepsplan meerdere probleemgebieden aangegeven kunnen worden. Dat is logisch, want het gaat om een hele groep en daarin kunnen leerlingen goed of juist minder goed zijn op verschillende gebieden. Bij het individuele handelingsplan wordt gevraagd naar een specifiek probleemgebied. Dit is te verklaren door het feit dat het plan om één kind gaat en het kind waarschijnlijk ook een specifiek probleemgebied kent.
            Wat daarnaast opvalt, is dat het individuele handelingsplan uitgebreider in gaat op wat er onderzocht is en wat er al gedaan is om het kind te helpen. Dit is in een groepsplan niet aan de orde, omdat daarin niet aangegeven wordt wat er voor een specifiek kind al gedaan is.
            Wat opvalt is dat het doel en de manier waarop het doel bereikt wordt, in beide plannen op dezelfde manier wordt weergegeven. In beide plannen wordt een leerdoel gesteld en wordt aangegeven hoe dat bereikt gaat worden, in welk tijdsbestek dit gedaan gaat worden, welk materiaal er nodig is en wie het plan uit gaat voeren. Het verschil is echter dat het in het groepsplan gaat om een doel voor een hele groep en in een individueel handelingsplan om een specifiek doel voor één kind. 

Het groepsplan:
Het individueel handelingsplan:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten