vrijdag 30 maart 2012

Themabijeenkomst 3 - Omgaan met leerproblemen
30 maart 2012

Wat had ik van deze les verwacht?
Van deze les verwachtte ik te ontdekken wat voor leerproblemen er allemaal zijn en hoe je hier als leerkracht op een goede manier mee om kan gaan. Daarnaast verwachtte ik nog wat te leren over het omgaan met verschillen tussen kinderen. Dit was het onderwerp van de vorige bijeenkomst, maar toen is het bijna niet ter sprake gekomen. Het laatste deel van die bijeenkomst was verschoven naar deze, waardoor ik verwachtte nu nog wat meer te leren over het omgaan met verschillen.

Wat heb ik geleerd?
Tijdens deze bijeenkomst heb ik nog wat geleerd over het omgaan met verschillen. Dit was zoals verwacht het deel dat we nog van de vorige bijeenkomst in moesten halen. We hebben gekeken naar verschillende gedragingen en onder welke categorie deze geplaatst konden worden.

Na het omgaan met verschillen zijn we overgegaan op het omgaan met leerproblemen. We hebben met behulp van het werkboek taakafstemming verschillende filmpjes bekeken en gekeken wanneer kinderen wel of niet taakgericht aan het werk zijn. Ook hebben we gekeken naar het attributieschema. Daarna zijn we in groepjes aan de slag gegaan met een casus. Elke casus was op een ander leerprobleem gericht. Hierin hebben we geleerd waar je naar kan kijken als je probeert te werken aan een leerprobleem.

Hoe ga ik deze nieuwe informatie toepassen in de praktijk?
Eigenlijk kan ik bijna alle informatie uit deze bijeenkomst wel toepassen in de praktijk. Het is niet iets wat direct toepasbaar is, maar als je als leerkracht aan loopt tegen verschillen of als er in je klas een kind met een leerprobleem zit, is het heel handig om deze informatie toe te passen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten